Profesorka Rajna Dragićević - Orvel je jedan od mojih omiljenih pisaca

00:01 , 5 Comments

Zadnjih dana su internet portale i društvene mreže preplavili tekstovi o govoru profesorke Rajne Dragićević koji je nedavno održala svojim studentima, diplomcima. Otvoreno o svemu, govoru, stanju u zemlji, kakvi su joj planovi nakon objavljivanja govora samo za moj blog govori profesorka Dragićević. Ovo je inače prvi intervju koji objavljujem na blogu.

*  *  *

Profesorka Dragićević, želim pre svega da Vam zahvalim što ste pristali da govorite za moj blog. Hvala Vam što pre svih govorite za moje čitaoce.
Nema na čemu. Hvala i Vama što ste me pozvali. Razlog zbog koga govorim pre svih za Vašu stranicu, ne volim reč blog, suviše je prozapadnjačka i anglosaksonska, je želja da donekle ispravim grešku koja mi se potkrala u govoru. Naime, kada sam navodila listu vrhunskih zanimanja, izostavila sam arhitekte, što je vaše zanimanje. Navela sam inženjere, ali budimo realni, vi i niste pravi inženjeri. Ali sam u kasnijem razmišljanju arhitekte videla kao potencijalne vizionare koji mogu ostati ovde i učiniti Srbiju lepšim mestom za buduća pokoljenja. I opet za neke buduće profesore.



Hvala još jednom. Da li ste svesni do koliko ljudi je dospeo Vaš govor i da li ste to očekivali?
Zaista sam iznenađena reakcijama i dometom koji je govor postigao. Rekli su mi da je postao "viralan". Najpre nisam razumela šta to znači, opet je u pitanju jedan od stranih izraza koje olako prihvatamo, često čak i bez odobrenja profesora Klajna.  Objasnili su mi da je to upravo pokazatelj da je govor putem interneta došao u veoma kratkom vremenskom periodu do velikog broja ljudi.

U svom govoru oštro kritikujete stanje društva u Srbiji. Na koji nivo je pao sistem vrednosti? Ima li i dalje nade za bolje sutra?
Da ne mislim da postoji nada nikada se ne bih bavila ovim poslom. Situacija je alarmantna i ovo je pravi trenutak da se konačno pokrenemo ka uzdizanju intelektualnih vrednosti. Ne treba da časimo časa. Druga strana je već načinila prve korake.

Na koga mislite kada kažete druga strana? I kakvi koraci su u pitanju?
U svom govoru sam otvoreno pozvala sve kolege profesore da se udružimo i zajedno krenemo u borbu protiv raznoraznih menadžera, konsultanata, operatera i sličnih kvazi individua. Na prvo mesto sam stavila starlete za koje tek ne znamo čime se bave i koja im je svrha. One su posledica degradacije medijskog prostora u Srbiji. Upravo su mediji načinili prvi korak. Pošto sam preko noći postala poznata široj javnosti, dobila sam ponudu da učestvujem u novoj sezoni nekakve emisije Farma koja se emituje na televiziji Pink, koju inače i ne gledam.

Vi ste predlog naravno kategorički odbili?
Još uvek nisam odgovorila na ponudu. Trebalo mi je malo vremena da razumem o čemu se uopšte i radi. Čovek sa kojim sam pričala je koristio mali fond reči koje je uz to i pogrešno akcentovao, pa je razgovor bio dosta otežan. Razmisliću još malo. Ko zna, možda odgovor bude i potvrdan.

Ne mislite li da se time spuštate na njihov nivo? Na neki način ulaskom na Farmu i Vi postajete, ako smem tako da se izrazim, jedna od starleta.
Stvari se površno mogu posmatrati kroz tu prizmu. Međutim, u jednom trenutku sam svoje studente pozvala da preokrenemo perspektivu. Tim korakom bih pokazala da donekle i ja menjam svoje tvrde stavove. Pored toga, boravak u takvom okruženju bi mi doneo u višestruke koristi i to ne samo materijalne. Mada priznajem da honorar nije ni malo zanemarljiv i dosta bi mi pomogao u nameri da zastaklim terasu na dnevnoj sobi, ka unutrašnjem dvorištu naglašavam, i time dobijem još nekoliko preko potrebnih kvadratnih metara prostora u mom skromnom trosobnom stanu.
U toku boravka na Farmi bila bih okružena direktnim neprijateljima kojima bih mogla da se suprotstavim iznutra, na njihovoj teritoriji, što bi sigurmo značilo u ovoj borbi. Intelektualno me podstiče i mogućnost da proučavam akcentologiju ovih grupa, a kako je odigravanje čitavog programa vezano za selo nadam se da bih upoznala i akcente nove sredine, ako dođe do kontakta sa meštanima.
Ali ono što je najbitnije u čitavoj priči je dobijanje medijskog prostora koje omogućava proširenje onog perioda od 45 minuta, školskog časa. Kako sam obaveštena, nezanemarljiv procenat domaćinstava u Srbiji višečasovno gleda ovu emisiju što bi proširilo auditorijum van mojih studentskih grupa, kao i vremenski period u kome mogu da držim svoja profesrska izlaganja.

Da li strahujete da time možete poslati pogrešnu poruku ljudima u Srbiji? Pre svega svojim studentima, nakon ovakvog govora.
O porukama koje bih slala svojim eventualnim televizijskim predavanjima tek treba da razmislim. Svakako bi ih pripremila savesno kao što pripremam i svoja predavanja na fakultetu. Osnovna poruka bi bila: Ostajte ovde! Možda bi bilo čak prikladno recitovati Šantića pred obroke, ili bar ujutru i uveče. Srbija je zemlja mogućnosti, mada one ponekad ne deluju ohrabrujuće. Nekada se moramo žrtvovati dok ne dođe prilika za bolje. Boravak na Farmi bi bio i svojevrsna žrtva za mene, naravno. Ali pitanje je šta sutra očekuje i moje studente i studentkinje. Neko od njih će najpre raditi možda i kao industrijski radnik, neko kao konobar, prodavac... Ali će i kao prodavac biti PROFESOR. A profesor se mora boriti!

Pored Vas još jedan profesor je prisutam u medijima ovih dana. Reč je o profesoru Kociću sa Ekonomskog fakulteta u Kragujevcu. Da li ste upoznati sa tim slučajem i kakav je Vaš komentar?
Da, čula sam za pomenuti slučaj na Tv dnevniku. Internet ne koristim preterano, a od pisanih medija čitam Politiku. U svojim udžbenicima nikada ne koristim izvore sa interneta i mislim da je to nedopustivo. Ne želim da zvučim nadmeno ali profesor Kocić predaje jedan od jako usko stručnih predmeta, kojih uopšte i nema u rubrikama u dnevniku osnovnih škola i gimnazija, a priznaćete da svaki roditelj želi da mu dete ide samo u gimnaziju. Uopšte, čak i da ga ima mogu da komentarišem samo predmete u prvih pet rubrika, a ne verujem da bi njegov predmet bio tako visoko pozicioniran.

Šta biste poručili čitaocima za kraj?
Pre svega želim da se još jednom ovim putem obratim svim sadašnjim i budućim profesorima. Da naglasim da moraju da istraju. Još jednom VI STE PROFESORI! Mislim da će me oni razumeti. A za ostale čitaoce će možda biti poruka od septembra. Sve je moguće. Ipak je Orvel jedan od mojih omiljenih pisaca.
Hvala!

*  *  *
*Profesorka Dragićević me je kontaktirala nakon objavljivanja intervjua i skrenula mi je pažnju da je nepravilno napisano u tekstu ispred intervjua "Zadnjih dana". Pravilno je poslednjih dana, ali sam ostavio namerno da bih istakao i njene lektorske sposobnosti.

**Intervju je posledica moje, reći će neko prljave, mašte i sve sličnosti sa stvarnim sledom događaja u budućnosti su slučajne.

jovankg

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

5 коментара:

  1. Не осврћући се на неке лекторске, техничке, уређивачке... недостатке, за које верујем да их аутор блога&интервјуа лако може "дотерати", а последица су жеље да интервју о занимљивој теми са изузетним саговорником што пре угледа светлост дана (или месечину ноћи), ЈА као аутор БЛОГА "ОсвемуПодЛупом" могу да устврдим да би прави погодак био тек ако ми читаоци дамо свесрдну подршку професорки Рајни Драгићевић, бар као примерену повратну информацију, да се с њом слажемо.
    Стављам под "лупу" реч: ЕСТРАДА. Све је постало преестрадно: менаџери, политичари, водитељи, новинари, аналитичари, спортски коментатори...
    Радо ћу још по нешто о овој теми у неком од следећих "укључиваља". Овде је суштина битна, не толико форма.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru. Slažem se o estradizaciji Srbije ali ne treba biti isključiv. Ima i među tim ljudima-zanimanjima onih koji vrede, sigurno. Kao što i među profesorima ima svega.

      Избриши
  2. Анониман16. јул 2013. 23:25

    Ne laži da ti je dala intervju i skidaj ovo ili ću te prijaviti policiji. Nađi drugo nešto za povećavanje poseta.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pročitaj do kraja pa onda komentariši. Jasno sam napisao: Intervju je posledica moje, reći će neko prljave, mašte i sve sličnosti sa stvarnim sledom događaja u budućnosti su slučajne.

      Избриши
    2. Анониман17. јул 2013. 14:04

      Vidi se da ovak koji preti policijom nije išao na časove srpskog. Ne ume da čita.

      Избриши