Evropo, eve nas!

23:51 2 Comments


Osećam da će sutra novine da budu pune naslova tipa „Srbija korak bliža Evropskoj Uniji!“. Ne znam šta da kažem. Nešto i nisam preterano oduševljen. Mislim, kao danas se desilo nešto jako bitno, kao neki pomak u kao ne znam ti ja kom smeru. Da se razumemo, nisam ja nikako protiv Evrope, svi koji me znaju mogu da potvrde da sam i te kako proevropski orijentisan. Ali malo sam se zamorio.


Evropska unija, pa šta!? Naravno, nećemo da idemo ka Africi, mada ne bih rekao da je sa ove pozicije to korak u nazad, pre nekako tapkanje u mestu. Svi smo mi željni nekog napretka, da ne kažem prosperiteta (nekako mi to baš zvuči onako politički, neko od njih bi to ubacio sigurno), pa kad je tamo na zapadu u toj Evropi naprednije i bolje ajmo i mi za njima. U ostalom, kako kaže ona stara, kud svi Turci, tu i mali Mujo. Mislim, nisam nešto siguran da je ovde ova primerena. Vidite šta rade upravo Turcima, 100 godina nešto kao pregovaraju i opet ništa, a ovo naše mi baš na to i miriše. Onih 500 godina izgleda je baš ostavilo traga. Al' kad smo već krenuli u tom pravcu, daj da jednom i stignemo. „Ako smo se skinuli do pola, ostali u gaćama, skidamo i gaće dole!“ (samo dupe uza zid).


Nego, nešto mi ta naša Evropa u budućnosti, za koju godinu, sve miriše na ove naše prve, istočne komšije. Rumune i Bugare, da. Mislim neću sad nešto da se pozivam na razne priče koje kruže po medijima i one varijante rekla kazala. Ja lepo iz ličnog iskustva, bio lepo, video. I to ova ređa varijanta. Većina je bila u Bugarskoj na moru, doduše većina još pre njihove EU istorije, al' se išlo i posle. Ja tamo još nisam, al' sam bio u Rumuniji. I vadio vizu za tamo. Da vizu!

Neću sad o tome kako sam završio u Rumuniji, al sam proveo tamo nekih 10 dana pre 3 godine. I moj glavni utisak je upravo bio vezan za Evropsku Uniju: Pre će oni napolje iz Evropske Unije nego što ćemo mi u nju!

Možda su doneli neke evropske zakone, ali ih ne sprovode. I dok su naše ljude  proganjali da nabave fiskalne kase, koliko mene pamćenje služi ja za tih 10 dana nisam dobio ni jedan fiskalni račun u toj Evropi. Pa mi to nekako odmah pojačalo utisak o bezakonju, pa onda onoj korupciji po kojoj prednjače, pa sve tako nešto. Na ulici, u sred bela dana, možeš lepo da vidiš decu, da decu, kako šetaju sa kesama punim bronze nabijenim na lice. Duvaju bronzu! Još jednom, u sred bela dana! Socijalna politika evropskog nivoa. Ma i sam prelazak granice i one „kuće“ uz prugu, pa muzika po klubovima koja nije otišla dalje od čuvenog Ace of Base (zato mi je sada još neshvatljiviji fenomen rumunskih house izvođača), sve mi je više ličilo na Srbiju devedesetih nego na Evropu bilo kada. A verujem da je slično i sa Bugarskom. Pa mi je prosto sve kao dobro režirani film za gledanje onako spolja, i one proslave za ulazak u EU i sve redom. Bolje da su vesti glasile „Bugari su ušli u Sofiju“ nego u EU! Idemo i mi, al nešto me i ne oduševljava ta bugarska i rumunska Evropa!

Što se mene lično tiče, najveći uspeh na našem putu ka Evropi je dolazak na čuvenu belu Šengen listu. Nekako mi Evropa i dalje zvuči najzanimljivije onako turistički (što ne znači da je ne posmatram i drugačje). I da, nemam mogućnosti(finansijskih) da putujem često, ali prosto volim kada imam više opcija. Prosto i jednostavno, poslednja dva odlaska put Evrope nikako mi se ne bi dogodila da je trebalo da stanem u red da čekam vizu, ne zbog samog čekanja nego zbog one procedure, te garantno pismo, te rezervacije, te šta ti ja znam. Opet zbog tih viza nisam otišao kod brata od strica dok je pola godine radio u Budimpešti, realno nisu pare bile problem.
 

I onda me od svih anti evropskih priča najviše nerviraju one tipa pa šta nam znači što nam ne trebaju vize i nek nam ih ponovo uvedu kad nemamo para da putujemo. I to me najviše nerviraju od ljudi u poznim srednjim, pa i malo preko, godinama, koji danas opet veličaju Tita, juče su ga pljuvali, a prekjuče su uživali u tom vremenu i išli jednom mesečno u Trst po farmerke, na dva meseca u Beč na Saher tortu, a na pola godine negde još dalje. I na sve to smo mi mladi krivi zato što smo mi izabrali ove sad i treba da ih trpimo. E pa vama je bilo nekad lepo, nama danas nije, al vize nemojte da nam vraćate!


Možda smo stvarno korak bliži Evropi ali ja ovog puta i nemam taj osećaj. Onog 19. decembra mi je to nekako bilo mnogo očiglednije, iako nije bilo onog zadnjeg da ugasi svetlo kad bude izlazio iz Srbije. Čak i prema zvaničnim statistikama ljudi su u 2010. putovali manje nego u prethodnoj godini, ali je nekako dobar osećaj kad si na granici pa lepo samo izvadiš pasoš i teraš dalje kao sav normalan svet. Realno, daleko smo mi još od one prave Evrope, al' dok je ne stignemo bar je super da znaš da možeš da je posetiš onako ponekad, čitaj retko i čitaj rođake i prijatelje koji su otišli trbuhom za kruhom, pardon 'lebom (mada će i ovi što jedu kruh izgleda još malo da budu Europejci). A da li je bolje njima tamo ili nama ovde...

jovankg

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

2 коментара:

  1. EU je zajednica država koje su međusobno povezane zbog ekonomske dobiti i vojno-politicke moci na odredjenom geograf.podrucju, a koja funkcionise po jasno definisanom pravnom, politickom i ekonomskom poretku, koji je na pojedinim nivoima izrazito nadnacionalan. Polazeci od moje ''otprilike'' definicije, kod nas paraf EU neće promeniti nista jer- mi (citaj Balkanci) ne funkcionisemo u zajednici (SFRJ, SCG, Kosovo), ekonomsku dobit ne shvatamo kao rezultat rada za ''obostranu korist'' vec- ''ko ce koga vise da zaje*e'' (ja komsiju,ortaka, drzavu,a bogami i oni mene, narocito drzava),o sposobnosti da se nadnacionalno izdignemo ne vredi trositi reci. Tokom istorije Srbi su svaki rat vodili protiv najmoćnije sile te epohe ( Turska carevina, Austrougarska, Nemacka i Nato),pa s kim cemo se mi vojno povezati kad su nama svi istorijski neprijatelji?!Osim možda...o bratsko-ruskim zabludama ne bih, staje u roman. I ono najvazinije- EU nije sef para koje ce biti dat Srbima da ih potrose na splavovima i u Guci vec sistem vrednosti i zakonodavstva koji podrazumeva ne samo promenu odnosa u drustvu vec i promenu pojedinca. Da su Srbi sposobni da promene sebe, sistem vrednosti i uvedu red u svoju drzavu, ne bi danas, sto kolega rece ''spustenih gaca'', a ja cu reci- gologuzi, molili EU, vec bi EU molila nas. Zasto me danasnje vesti ne doticu, jer sam odavno shvatila sta znaci: '' Sorry this content is not available in your conutry''. :) Pametnima i previse..pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala na komentaru, vrlo se slažem, nema nama nikog do nas samih, izgleda :)

    ОдговориИзбриши