Anđo, dođi slobodno!


Možda sam malo i zakasnio sa ovom temom pošto se već neko vreme priča o filmu prvencu Angeline Jolie. Ok, ali mora se priznati da je tema i dalje sigurno aktuelnija od tematike samog filma. Još kad se uzme u obzir da verovatno do same premijere nećemo znati da li će joj i slavna „rediteljka“ prisustvovati, čini mi se da će još da se piše o ovome.

Prosto mi je čudno da je nekoga uopšte iznenadila činjenica da je ovo još jedan u nizu filmova u kome su Srbi prikazani kao loši momci. Posebno ako pogledate ko ga je režirao. Ne kažem da po pravilu glumci rade loše filmove kada odluče da glume reditelje. Naprotiv, mislim da se kod nas može diskutovati da li je Ljubiša Samardžić bolji reditelj ili glumac, a i filmove u režiji Clint Eastwooda stvarno volim (sve koje sam gledao). U stvari ceo kontekst oko ovog filma mi je malo problematičan.


Ne znam zašto bi nekome palo na pamet da u ovom trenutku snima film o ratu u Bosni? Zar nije to već milion puta ispričana priča? Pa čak i Oskarom nagrađivana (verzija braće Hrvata, čini mi se)! U domaćoj kinematografiji smo konačno izašli iz faze snimanja ratnih filmova (valjda), mada su neki od njih odlični, pa čak i moji omiljeni. Ali svi holivudski snimljeni sa ovom tematikom nisu nešto baš najbolje prošli, i to sa sve mega zvezdama kalibra George Clooney i Richard Gere. Nisu zapaženo prošli ovde, ne prostoru o kome se radi, a mogu tek misliti na nekoj desetoj strani sveta. Stoga, ne mogu da se otrgnem utisku da je snimanje još jednog filma o ovome pre svega glupo! Tu para nema!

Na drugoj strani, ne bih rekao da je filmom, i ako ga nisam gledao, prosto pretpostavljam, rediteljka želela da pomeri granice umetničkog. Film koji se zasniva na davno svima poznatoj priči u varijanti „Voljelo se dvoje mladih“ teško da može da donese nešto novo. Šekspir je rekao gotovo sve, mada neću da poričem da i nakon njega ima kvalitetnih varijacija na temu. Ovde čisto sumnjam. I nešto što je krenulo tako tipično i ustaljeno teško da može da se formira van okvira teških stereotipa. A kako nam je Anđa rasla gde je rasla, nagledala se čega se nagledala, a sećate se na čijoj su strani bili američki mediji u ovom našem sukobu, logično je da je nama dodelila ulogu negativca. Ona je jadna želela da ispriča priču kako u ratu svi stradaju i kako ima mnogo žrtava na obe strane, ali po reagovanjima i pročitanim kritikama nešto nisam siguran da je uspela. Nego ono standardno, dobri i loši momci, pucanje na sve strane, krv, sex, ovde nasilan sex – čitaj još krvi, dvoje nesrećno zaljubljenih i to je to! Slično kao Rambo ili šta već.

Još mi je povrh svega neverovatno da je sve to snimala jedna ambasadorka Ujedinjenih Nacija, žena koja ide po bojnim poljima i pomaže stradalima. E pa ovde kod nas taman krenulo da se smiruje, bar na toj strani, a ona je našla za shodno da opet potpaljuje vatru, da čeprka i dira stare rane. Ne mogu da znam kako je ljudima koji su direktno preživeli stradanje u ratu u Bosni, ali mislim da niko ne želi da se seća loših uspomena pa čak i ako su prikazane verodostojno.


Ovaj film ne verujem da će ići na ruku ni jednoj strani, i Muslimani u Bosni su se nešto bunili oko njega. Sad im je kao super, ali opet, van ovog našeg Balkana neće doživeti veliki odjek, i pored dobrog brenda. Ok, prikazaće se na nekim velikim festivalima, ali realno, pre svega da bi se pisalo po medijima da se na crvenom tepihu pojavila Anđa u haljini tog i tog kreatora. A ako je baš htela o ratu, pa malo li je sad aktuelnih ratova? Evo u ovoj nominaciji za Zlatni Globus ju je pretekao ovaj iranski film, oni su im sada aktuelni, rat samo što nije. Ili je Amerikancima zanimljiva priča (opet u njihovoj režiji) o ratu koji se vodio na prostoru okruženom civilizovanim društvima. Sad već sa svih strana! A u Africi, na Bliskom Istoku, sve divljak do divljaka pa je i normalno da se kolju!

A mi Srbi, digli smo mnogo veću frku nego što se ona realna. Još jednom, ubeđen sam da će globalna popularnost da izostane. Eventualne zabrane prikazivanja kod nas bi samo pokazale da je film uspeo da nas dotakne. Ja nešto ne bih da dopustim da me tangira film pre nego što ga odgledam. A ovako na neviđeno, nekako imam utisak da Anđa nije imala neku krajnje lošu nameru. Čini mi se da jednostavno jadna ne zna. To bi bilo kao kad bih ja ovde pisao o migraciji komaraca sa Mauricijusa ili o vodenim sisarima Karipskog mora. Internet je čudo, pa google, pa istražiš, pa sve ali i to ima granice. Zato, ne vidim ništa loše ni u tome da ona dodje na tu premijeru kod nas. Da nas vidi, da nas upozna, da nauči nesto. A mi ćemo da joj pokažemo neke naše filmove o ratu. I Lepa sela, i Ubistvo s predumišljajem, i Turneju, i... pa da, još kao mali sam gledao film Vukovar, jedna priča i čini mi se da je u pitanju baš ljubavna priča ljudi na različitim stranama ovog rata. Može i taj, ne sećam ga se, znam da je bio mnogo težak i nisam ga ponovo gledao...

A post nisam odavno završio videom. Ovaj mi nekako legao baš na ovu temu, i ako su Letu Štuke iz Sarajeva. Ko zna, možda će da joj sviraju i na premijeri tamo. Obratite pažnju kako u refrenu kažu: „Koga sada voli Angelina Joli?“ (i još joj se ime ovde čita po Vuku).


jovankg

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

2 коментара:

  1. Podsetio si me na ono kad sam ishla u Holandiju, a tamo su snimali Andja i Brad nesto, pa sam rekla mami da se mozda ne vracam ako im se svidim da me usvoje. A ona: pa vidsh ti da oni biraju decu iz ovih siromashnih krajeva ti im se ne ispaltish, mnogo troshish... :))))
    Ali da mi je dost filmova o ratu, jeste!

    ОдговориИзбриши
  2. Ali baš je dosadila ta dobročiniteljka Anđa što se s Bredom spanđa...ona i njene suze,i guranje cele priče posle toliko vremena iz 'objektivnog' američkog ugla..i opet se otvaraju stare rane i dokle više?

    ОдговориИзбриши