Za šta ćemo se boriti ako ne za kulturu - kuća Đure Jakšića
Poslednjih dana se u Srbiji intenzivirala priča o
očuvanju i zaštiti kulturnih dobara. I to na više nivoa. I ovde kod nas u
Kragujevcu a i "u centrima moći" (ovo sam morao ovako jer je zgrada
Generalštaba i bukvalno pored zgrade Vlade, ali o tome drugi put). I odnosi
vladajućih struktura prema ovim dobrima, na oba nivoa, su se poklopili. Čudno,
ako se uzme u obzir da dolaze iz različitih političkih stranaka. Prosto da se
čovek obraduje kad se u nečemu slože. Ali ovde nema mesta nikakvom ushićenju.
Kragujevac je u Srbiji bio u mnogim stvarima prvi. Prva
prestonica moderne Srbije, prva gimnazija, pozorište, novine i da ne nabrajam
više. I mnogi značajni Srbi su potekli iz Kragujevca ili proveli ovde jedan deo
života. I možemo reći da Kragujevac kao takav poseduje istorijsku višeslojnost koja
je neophodna da bi jedan grad bio grad.
U medijima i po gradu se ponovo aktuelizovala priča o
rušenju kuće u kojoj je živeo Đura Jakšć, za vreme svog dvogodišnjeg boravka u
Kragujevcu, gde je bio profesor crtanja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji. Svakodnevno
na putu do posla prolazim pored ove kuće. Stanje u kome se nalazi je
alarmantno. Oronula "straćara" je godinama stecište narkomana i
beskućnika i gotovo svakodnevne su intervencije vatrogasaca. Međutim i pored
toga velika većina Kragujevčana zna da je ovo "kuća Djure Jakšića". A
čini mi se da je potrebna i neka intervencija druge vrste.
Do pre neku godinu bila je aktuelna priča kako će se
na ovom mestu graditi stambeno-poslovna zgrada. Još jedna u nizu ovih klasično
investitorskih, što jeftinije i brže, po sistemu sklepaj kako bilo. A pranje
ruku za rušenje ove kuće je planirano dodeljivanjem jedne prostorije za potrebe
Kluba književnika. Ma je li?
Aktuelni plan je još više poražavajuć. Kuća koja je,
kakva takva i u ovako lošem stanju opstala tolike godine, odjednom se doslovno nekome
našla na putu pa je rešio da tuda proseče saobraćajnicu. A na mestu kuće
prigodna tabla, bista i česma. Za putnika namernika, da se okrepi kad prođe!
Pratio sam komentare po internetu i posebno su
interesantni bukači koji prihvataju sve što im serviraju ovi iz gradskih vlasti.
Sve u stilu: "Da li ćemo da čuvamo i svaki poljski WC u kome je neki značajniji
građanin vršio nuždu?" ili "To nije njegova kuća, on je ovde samo
boravio kao podstanar."
E pa, ovde izvinjenje za grešku koja mi se potkrala.
Napisao sam u tekstu dvogodišnji boravak. Kad negde provedeš 2 godine ti u tom
mestu živiš, to mesto postaje deo tebe i ti postaješ deo tog mesta. I međusobno
utičete jedni na druge. Đura Jakšić je živeo u ovoj kući 2 godine. I ova kuća
je bila njegova. Verovatno ne u njegovom vlasništvu, ali kuća nije samo
kvadratura, temelji, zidovi i krov, već nešto više od toga. A on je jedna od
najznačajnijih ličnosti XIX veka u Srbiji, što valjda ne moram ni da
objašnjavam, ni ovima što su čitali ni ovima što nisu čitali njegova dela ili
gledali i učili o njegovim slikama.
Koliko god se mi Srbi busali u grudi i pričali čuvene
priče o upotrebi viljuške na srpskom dvoru, Turci su nas onih 5 vekova dobro
sasekli, naročito u pogledu razvoja kulture (mada kad vidim koliko su nas danas
prešišali prosto da se čovek zapita da l bi nam bilo bolje da su i ostali ovde).
Pa i nije da možemo da se razbacujemo ovakvim ličnostima. I umesto da čuvamo i
unapređujemo kulturno nasleđe mi ovako. Ne brišite nam delove kragujevčke
kulturne tradicije!
A ako se i krijete iza filoz(s)ofije o "privremenom
boravku Đure Jakšića u Kragujevcu" šta se desilo sa kućom Dragoslava
Srejovića pre neku godinu? Arheolog, profesor, doktor, akademik, najpoznatiji
kao rukovodilac iskopavanja koja su rezultirala pronalaskom lokaliteta Lepenski
Vir, rođen u Kragujevcu gde je završio osnovnu školu i gimnaziju i gde je i
sahranjen. A verovatno većina Kragujevčana i ne zna ko je.
Lazar Trifunović i
Dragoslav Srejović na lokalitetu Lepenski Vir
U Kragujevcu je završio gimnaziju u kojoj sam i ja
prvi put čuo za njega. I dobro se sećam tih prvih časova likovnog kada nam je
profesorka predavala o umetnosti praistorije sa posebnim osvrtom na umetnost
Lepenskog Vira. Insistirala je na tome uz napomenu da je sramota da ne znamo o
ovom čoveku koji je izuzetno značajan za naš grad, uz objašnjenje i gde se nalazi
njegova kuća. A novim đacima o ovome može samo u perfektu.
Kome je smetala i ova kuća, koja je bila još i u dobrom
stanju i nije zahtevala velika ulaganja pa da se pretvori u spomen kuću, muzej?
Ili je bolje da pitam, ko je prodao i ovu značajnu lokaciju i ko je kome ovde
postao novi komšija? Mislite da je onaj Lepenko na ulazu u garažu dovoljan? Ili
da će biti sasvim dovoljno da zakačite pored još jednu spomen ploču?
A ako ovakve poruke budemo slali i budućim
generacijama, porušiće neko jednog dana i ove današnje buzdovane i ove
spomenike velikih nam Srba koje glavni gradski vajar (zvanično nezvanična
funkcija) kleše, vaja, šta li radi kao da su bez vratova. Porušiće i krst i još
jedan krst i onaj nam krst na ulazu u grad. I sve buduće krstove! Što bi opet
bilo veoma pogrešno. Kao što su pogrešno i nečujno nestale i sve biste iz parka,
kakvu god ideologiju i značenja im pridavali.
Bio sam u Sank Petersburgu, nekadašnjem Lenjingradu. I
tamo sam sreo Petra Velikog. Ali i Lenjina. Dvadeset godina posle pada komunističkog
režima u Rusiji on je i dalje tamo. Jer on je deo grada. Deo njegove istorije i
kulture. A svaki grad je živ organizam i tako se i razvija. I kao što čoveku ne
možeš da ukradeš jedan period života tako ni gradu ne treba da krademo periode njegove
kulture.
I da parafraziram Čerčila, za šta ćemo se boriti ako
ne za kulturu? Ili tako ili da nam se svima usta pretvore u ona ribolika
Lepenkova, tuzna i nema. I da ćutimo!
0 коментара: